ازاى اشتغل فى مجال الـ HR ؟؟
ازاى اشتغل
فى مجال الـ HR ؟؟
مبدئيا كدة الـ HR هو اختصار لكلمة Human
Resource يعنى
الموارد البشرية بالعربي وهى همزة الوصل او الوسيط بين الادارة العليا والموظفين
وهى الادارة المسئولة فى الشركة عن كل مايخص الموظفين من استقطابهم وجذبهم واختيارهم
وتنمية مهاراتهم وتطويرهم وتحفيزهم حسب الاستراتيجيات
الل محددها الشركة
وظائف ادارة HR
دي بشكل عام ؟
التخطيط – التوظيف - تحليل الوظائف - الاختيار و التعيين – المقابلات – المرتبات – التدريب - تقييم الاداء - المزايا و التعويضات - الاجور و المرتبات
التخطيط – التوظيف - تحليل الوظائف - الاختيار و التعيين – المقابلات – المرتبات – التدريب - تقييم الاداء - المزايا و التعويضات - الاجور و المرتبات
تعالوا بقى نتعرف على اقسام المجال الـ HR
- Training & Development
- Recruitment & Selection
- Performance Management
- Compensation & Benefits
- Man Resources Planning
نصائح لدخول
مجال الـ HR
ولازم تعرف كل قسم عباره عن ايه ومحتاج مهارات ايه وايه
هو التسلسل الوظيفي للـ HR
الاول بقى ندخل ازاى تدخل المجال
اعمل سيرش على النت واقرا فى المجال شوية واساسياته وايه
هي وظيفته القراءة هتسهل عليك تعرف ايه المهارات الل انت محتاجها وهل هي متوافره
فيك ولا هتبدي تنميها وتكتسبها زى مثلا مهارات التواصل ومهارات التفاوض والقيادة
والاستماع والتخطيط وحل المشكلات والتحليل والتنبؤ
تبتدي تدور على كورس مجاني على اليوتيوب مثلا عن وظائف
الـHR زي اعداد هيكل الاجور وانزل اتطوع لجمعية
خيره انك تعملها هيكل الاجور هتكتسب الخبره العملية وتبقي اشتغلت عملي او اعمل خطه
تدريبيه لشركة صغيره بتاعه واحد صاحبك مثلا خدمه منك ليه برده انت ماخسرتش حاجة
انت اتدربت عملي وبدون ماتدفع فلوس عشان تبنى الـ Career بتاعك
اوعى تبتدي تاخد كورسات قبل ماتشتغل فى المجال لانها
غالبا بتبق غالية والرخيص فيها مش هتستفاد منه اوى ومش بيكون معتمد
واهم حاجة انت اللي بتحدد لنفسك سعر فى السوق وبتمن نفسك
من خلال شويه حاجات اهتم بها زي شغلكوخبرتك ومساهمتك وانجازاتك فى المكان
لو بتدور على مرتب ماتشتغلش فى شركات Start Up الماديات فيها مش حلو اوي
ماتستعجلش اشتغل على نفسك واصبر وهتوصل ان شاء الله
وهتاخد مبالغ مجزية دا طول ماانت بتطور من نفسك وخبراتك و خلى بالك انت راس مالك
هو دماغك لازن تستثمر فيها كويس جداااا
الاول كدة لازم تاخد بالك وتعرف الفرق بين HRM و HRD
HRM = Human
Resource Management ادارة الموارد البشرية =
وده الادارة الل اتكلمنا
عنها فوق
HRD = Human Resource Development = تنمية الموارد
البشرية
وديه بقى المسئولة عن مساعدة الموظفين لنهم يطوروا من
مهاراتهم الشخصية والذات وبناء الشخصيه وبيعتمدوا اكتر على علم النفس والعلوم
السلوكية لتحفيز الموظفين ومساعدتهم على ادارة الوقت ومصدر حماس ليهم
التسلسل فى وظيفة الـ HR
اول ما هتبدأ الشغل هتكون HR Coordinator / HR Assistant
وظيفته ايه ؟
بيشارك فى التخطيط واعداد البرامج التنفيذية لادارة الموارد البشرية وينفذها وبيسجل جميع قرارات التعيين والفصل والاستقالات والاجازات وبيعمل كشوف الترقيات والمرتبات ومسئول عن حفظ ملفات العاملين وبيكتب تقارير التقييم السنوية ومسئول عن متابعة الحضور والانصراف والغياب للموظفين .
وبعد كده HR Specialist
وده بيكون متخصص فى وظيفة او اكثر زى التدريب او التوظيف او التقييم وممكن الـHR Specialist يتسمى باسم التخصص او المهمة اللى بيعملها زى :
- Recruiter وده بيكون مسئول عن الاختيار والتعيين
- Training & Development وده بيكون مسئول عن التدريب وتطوير مهارات العاملين
- Compensation and Benefits Specialist وده مسئول عن المزايا والتعويضات
- HRIS Specialist وده مسئول عن النظام المستخدم فى ادارة الموارد البشرية زى الـ SAP,Oracal
وده بيكون متخصص فى وظيفة او اكثر زى التدريب او التوظيف او التقييم وممكن الـHR Specialist يتسمى باسم التخصص او المهمة اللى بيعملها زى :
- Recruiter وده بيكون مسئول عن الاختيار والتعيين
- Training & Development وده بيكون مسئول عن التدريب وتطوير مهارات العاملين
- Compensation and Benefits Specialist وده مسئول عن المزايا والتعويضات
- HRIS Specialist وده مسئول عن النظام المستخدم فى ادارة الموارد البشرية زى الـ SAP,Oracal
وبعدين Senior HR Specialist وده بيبقى
بنفس اختصاصات الـ HR Specialist بس بيكون
معاه صلاحيات اكتر لانه بيكون المدير المباشر ليهم
وبعد كده هتكون HR Supervisor وده مشرف موارد بشرية
هو اللى بيشرف على الـ Orientation و الـ applicant interviews و الـ Retirement Workshop والتواصل مع الادارات الاخرى بغرض تقديم المعلومات والمساعدة وبينسق عملية التوظيف وهو اللى بيقيم البرامج التدريبية.
وبعد كده هتبقى HR Assistant Manager وده بقى مساعد مدير الـHR
وهتكون HR Manager وده مسئول عن عمل الوصف الوظيفى لكل الوظائف وبيتابع تقييم الاداء وبيعمل ميزانية الاجور وبيختار المقبولين فى الوظائف وبيتابع التطورات فى سوق العمل وبيشرف على برامج التدريب للموظفيين وهو المسئول عن كل الوظائف بقى بتاعه الاتش ار
Senior HR Manager وده كبير مديرين الـHR
وبمجهودك وشطارتك هتبقى بإذن الله
HR Director وده مدير
ادارة الموارد البشرية
وبيشرف على الاتش ارجية اللى شغالين فى ادارة الموارد البشرية فى الشركة وبيقدم التوصيات لباقى الادارات وبيقييم وبيشارك فى تنمية مهارات الموظفيين.
وبيشرف على الاتش ارجية اللى شغالين فى ادارة الموارد البشرية فى الشركة وبيقدم التوصيات لباقى الادارات وبيقييم وبيشارك فى تنمية مهارات الموظفيين.
وهتوصل بقى لـ
Vice President وده نائب
رئيس الشركة
وده بقى ايه بيحضر اجتماعات مجلس الادارة
وبيشرف على كل اللى انا اتكلمت عليهم دلوقتى عشان يضمن تطبيق سياسات الشركة وهو اللى بيشرف على وضع الميزانية
وده بقى ايه بيحضر اجتماعات مجلس الادارة
وبيشرف على كل اللى انا اتكلمت عليهم دلوقتى عشان يضمن تطبيق سياسات الشركة وهو اللى بيشرف على وضع الميزانية
تعليقات
إرسال تعليق